vinter på förskolan och hos Pigan och Kurran

                                                                                                                 Vinterboken


Den aktuella sagan fortsätter vara en utgångspunkt för Smaragden. Denna vecka var det några yngre som pratade och tittade i boken. Många ord och begrepp både nya och gamla blir bekräftade och befästa på detta sättet. De fick välja en bild från boken som de sedan klippte ut och klistrade på vår stora vintertavla. Att använda sax, teknik i vardagen är en svår förmåga att lära sig, men man måste prova. 

Kommunikation och skapande
 ¤Barnen ska erbjudas en stimulerande miljö där de får förutsättningar att utveckla sitt språk genom att lyssna till högläsning och samtala om litteratur och andra texter. (Lpfö18)

Vintertemat fortsätter på olika sätt, barnen ville samla is och snö och ta in. Något barn uttryckte att vi kan torka isen och sedan äta den. Vi tittade i muggarna och jag frågade vad de trodde hade hänt, men de kunde de inte redogöra för. När jag visade dem det smälta vattnet, något smutsigt verkade de lite förvånade. Det här får vi nog göra igen, och lyssna på vad barnen tänker och tror, för att de ska få en förståelse för detta fysikaliska fenomen. 

MÅL
förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla

¤förmåga att använda och förstå begrepp, se samband och upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld

¤förmåga att förstå och utforska teknik i vardagen

¤förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen
(Lpfö18)