Experiment och kosmiskt lärande med Elektra från planeten Venus!


 Rymdraketen som barnen byggt av medhavda mjölkkartonger testflögs i veckan. Med några barn ombord på raketen och några barn i kontrollrummet  lyckades raketen ta sig till Venus där kontrollrummet och de ombord samarbeta intensivt för en bra och lyckad landning. När det var dags att gå ut och utforska Venus som är 462 grader varmt som lägst, så blir barnen välkomnade av en rymdvarelse som hette Elektra och som bor på där på Venus. (önskar jag kunde förmedla deras förvånade ansiktsuttryck till er)

 Hon berättade att Grekerna har gett Venus sitt namn efter sin kärleksgudinna Afrodite och senare romarnas kärleksgudinna som bar namnet Venus. (lite kul fakta nu när vi har alla hjärtans dag på söndag) och att Venus snurrar baklänges i förhållande till Jorden som snurrar framlänges. Vi fick också lära oss att Venus också kallas för Aftonstjärnan eller morgonstjärnan då det är den himlakropp som syns bäst på himlen efter solen och  månen. Då Venus yta består av en stor del av pannkaksvulkaner så fick vi lära oss av Elektra genom ett experiment vad som händer vid ett vulkanutbrott och hur det ser ut.

Vi fick också en uppgift av Elektra, att ta reda på vad det är som händer och varför,

Ur Lpfö18;

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla
– sin identitet och känna trygghet i den samt medvetenhet om rätten till sin
kroppsliga och personliga integritet,
– självständighet och tillit till sin egen förmåga,
– nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära,
– förmåga att fungera enskilt och i grupp, samarbeta, hantera konflikter och
förstå rättigheter och skyldigheter samt att ta ansvar för gemensamma regler,
– förmåga att lyssna på och reflektera över andras uppfattningar samt att
reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar,
– fantasi och föreställningsförmåga, intresse för berättelser, bilder och texter i olika medier, såväl digitala som andra, samt sin förmåga att använda sig av, tolka, ifrågasätta och samtala om dessa.