Smaragden

Smaragden
                                    Det blev färgens dag på Smaragden, nya pennor skapade inspiration 



Barnen önskade att få måla, vilket de självklart fick, de valde färger och den yngsta smaragden fick fingerfärg att utforska.


Så här ser det ut, efter att den lille smaragden har fått känna på fingerfärgen, vi uppfattade barnets fokus som starkt. Barnet kände på färgen och verkade uppleva det som spännande.


Vi passade också på att utveckla språk och matematik, genom Kims lek med de nya färgpennorna. Vi lägger alla pennor under en filt, tar bort en eller flera pennor, lyfter på filten, vilken penna är borta?



Dagen följde vidare i färgers tecken, här ett alster av ett barn som ritat en snögubbe. Barnets utveckling kring skapande har gått framåt med stora steg, barnet har visat stort intresse för att rita och lekskriva den senaste tiden. Att det blev just en snögubbe är inte förvånande då det funnits en del snö på gården ett tag, dessutom har vi jobbat mycket med Pigan och Kurrans vinterlandskap.

Utbildningen ska ta sin utgångspunkt i läroplanen och de barnen visar intresse för samt i det kunnande och de erfarenheter som barnen tidigare har tillägnat sig. Den ska kontinuerligt utmana barnen vidare genom att inspirera till nya upptäckter och kunskaper. Lpfö18