Smaragdens barn utforskar analog programmering och digital reflektion

Ett utav våra huvudmål är digital meningsskapande i förskolan, där barnen ska få möjlighet att reflektera med digitala verktyg, samt att utforska både analogt och digitalt.  

           Att programmera är i allra högsta grad en del utav detta utvecklingområdet. Idag började vi att nosa på det tillsammans med barnen - vad innebär det att programmera? Begreppen är okända för barnen och de ska vi reda ut efter hand. Innan vi påbörjar den digitala programmeringen behöver barnen ha förförståelse och grunderna som vi kan få genom analog programmering. Programmering innebär att vi arbetar med problemlösning och göra instruktioner steg för steg,

            Idag började vi med dansprogrammering med några barn. Fyra olika instruktioner skulle barnen följa, en så kallad algoritm som är en serie instruktioner. Vi gick genom bilderna som var vinka, dansa, skaka rumpa och LOOP. Detta begrepp var nytt för barnen men de förstod snabbt att det innebär att vi ska göra det en gång till. 
        Efter dansen tog vi foton på de olika instruktionerna och skapade tillsammans ett memory i appen MyMemo. Då kunde barnen befästa de nya begreppen lite till genom att höra vad de heter om och om igen. Sedan gjorde vi det i helgrupp innan lunch där de barnen som varit med under förmiddagen fick berätta för sina kompisar vad vi skulle göra och vad det hette när vi gjorde instruktionerna igen - LOOP.