Safiren -Vad händer i mötet mellan barn, naturmaterial och garn

  Ateljén har bjudit på lite nytt material att utforska tillsammans, kottar och pinnar, som vi samlade under en promenad,  och garn i olika färger. Vi pratade samtidigt om hösten och om höstens färpalett och det fick barnen att tänka på att det blir kallare väder. 

                                          "Kottarna fryser de kan få kläder!" säger ett barn . 

Under den kreativa processen kom barnen på att  kottarna behöver bo någonstans och  det blev en skog till kottarna, kastanjerna och stenarna . De  fick sängar att sova i  och ögon   för att 

                                                  "De ska inte gå vilse i skogen ! " 

Vi tror också att sommarskuggan har gömt sig inne i vårt skog och väntar på att hon dyker upp. 

 De barnen som har skapat skogen har visat den för sina kompisar och berättat om alla som bor där och vad är det de gjorde. Efteråt fick alla leka med skogen.

 Barnen har visat förmågan att vara i kreativa processer utifrån det erbjudna materialet,  men även kopplat sin  fantasi -och lekförmåga. I barns ögon i  lek är allt möjligt.  Dessutom har de visat förmåga att dela med sig och bjuda in andra kompisar till en gemensam lek. 

Projicirad bild  och ett barn som berättar om alstret 



 




Lpfö 18 " Barnen ska ges tid, rum och ro till eget skapande. De ska få möjlighet att utforska, reflektera kring och beskriva sin omvärld. Utbildningen ska ge barnen möjlighet att uppleva, gestalta och kommunicera genom olika estetiska uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans. Detta inbegriper att barnen ska få möjlighet att konstruera, forma och skapa genom att använda olika material och tekniker, såväl digitala som andra. På så sätt är skapande både ett innehåll och en metod i förskolan för att främja barnens utveckling och lärande. " (sid. 9)