Safiren: Sommarskuggan busar i ateljén

Safirens barn visar stort intresse för sommarskugga och skuggslemmet. Ibland  smyger hon sig in till förskolan och gör lite bus. I ateljén  förvandlar  hon våra pennor till skuggslem och lämnar spåret överallt... Med dessa ord inleder vi en lekfull stund i ateljen där vi experimenterar och leker och leken kan vi hitta i precis allt.  Vi tar vara på barnens intresse och erfarenheter och skapar innehållet i undervisingen utifrån detta. Barnens röster hörs och syns och på detta viset får de möjligheter att påverka och ha inflytande i utbildningen. 







Lpfö 18 : För barn är det lek i sig som är viktigt. I lek får barnen möjlighet att imitera, fantisera och bearbeta intryck. På så sätt kan de bilda sig en uppfattning om sig själva och andra människor. Lek stimulerar fantasi och inlevelse. Lek kan också utmana och stimulera barnens motorik, kommunikation, samarbete och problemlösning samt förmåga att tänka i bilder och symboler. Därför är det viktigt att ge barnen tid, rum och ro att hitta på lekar, experimentera och uppleva. (sid. 8)