Vi på Safiren

 

 Avdelningen Safiren har 18 barn (1,5 -5 år) och där arbetar  Alma, Annmarie och Madelle. Våra olika kompetenser och intresse  som den konstnärliga skapande, natur och miljö, musik, dans och teknik , kommer förhoppningsvis att bidra i utveckling av en god pedagogisk verksamhet. Denna termin har vi lagt fokuserat på att skapa nära relationer till barngruppen och skapa struktur och organisation som främjar barnens lärande och utveckling.

  Vi arbetat mycket på golvet, strävar efter att få vara närvarande pedagoger som ser till varje enskilt barn och deras behov. Detta gör vi genom att dela in oss i mindre grupper utifrån barnens ålder eller intresse.  Vi ser till att alla situationer under dagen genomförs i en lugn och behaglig atmosfär då barnen får den tid de behöver och då blir även rutin -och omsorgsituationer till lärande situationer.

 Våra lärmiljöer inomhus börjar utvecklas synligt, efter att vi hade andra förutsättningar under förra läsåret. Målsättningen är att skapa inspirerande, tillgängliga och lekfulla miljöer med en variation av olika material att utforska och lära med. När barnen kommer in på avdelningen vill vi att de ska kliva in i en inbjudande värld full av spännande upptäckter och som kan upplevas med alla sinnena.

Projektet vi arbetar med är Känslighet och boken Vi är monsterbarn av Eva Whitebrook och  Lotta Geffenblad  (finns att låna på Oxiebibliotek).  Färgerna i boken inspirerade oss att arbeta mer fördjupande med alla monsters färger och det kallar vi att skapa Känslan för färg. Precis som i våra miljöer skapar vi en helhetsupplevelse, av en färg i taget, under en längre period. Vi utforskar tillsammans och ställer frågor och hypoteser, arbetar med materialkännedom och olika skapande tekniker och estetiska uttryck. Vi upptäcker dessa färger i omgivningen inne som ute.

    En promenad i veckan med ett bestämt mål, finns med i planeringen och hittills har vi varit i skogen och lekplatser i närområde, Oxiebiblioteket och samlat med oss naturmaterial men även många nya intryck och nya begrepp. Just det språkutvecklande arbete har vi som ett övergripande område vi arbetar medvetet med under alla situationer. Därför har vi högläsning varje dag på uppevila för de äldre barnen och på morgonsamlingen för de yngre barnen.  Förtydligande av hur dagen ser ut sker med hjälp av bildstöd och TAKK (Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation) och dessa bilder finns i de flesta av våra miljöer. Digital teknik är integrerad i verksamheten oftast som en förstärkning i skapandet av digitala lär- ock lekmiljöer. Digitalt meningsskapande har vi även som utvecklingsmål och vi kommer att arbeta mycket med att utveckla barnens digitalkompetens.

  Värdegrundsarbete kring barnens rättigheter och inflytande ligger som grund i projektet Känslighet och själva boken om monster behandlar frågor om olikheter. Det handlar om att kunna uttrycka sig på olika sätt, få lov att tycka om olika saker och att kunna hitta sin plats och känna sig värdefull.


                                                    En sinnes upplevelse av den gula färgen