En dag på opalen.

På opalen börjar dagen med en mysig frukostbuffé. Här äter både opalen och safiren. Vid 9.00 samlas opalens barn på mattan. Där börjar vi med att säga god morgon. Vi sjunger om vem som är här idag och att man är alla välkomna. Vi pratar om vilken dag det är- vilken siffra dagen har och vilken färg den har. Vi pratar om vilket väder det är, och sätter upp matchande bild och tecknar. Vidare sjunger vi veckosången. Talestenen kommer fram och varje barn får möjlighet att delge någonting de anser är viktigt för oss att prata om. Den som håller i stenen har talesföreträde och vi andra lyssnar. Man får lov att ställa frågor efter talesföreträdaren pratat färdigt. När vi har gått rundan med talesstenen är det dags för schemat för dagen. Då använder vi tecken flitigt och ser på bildstöd. Vi sätter upp dem i ordning på väggen så att det är tillgängligt hela dagen. Fruktstund, sedan börjar vi med vårt lärande för dagen.


 I enlighet med projektet vi jobbar med, tar vi inspiration från barns intresse och röster, från boken vi arbetar med, läroplanen och från tillitsverket, som varit här och lekt med barnen. Vi har en minisamling- kallar vi det för- där vi reflekterar över förmiddagen, "vad har vi upplevt och vad har vi lärt oss?". Vi ser på bilder och filmer i stöd till reflektionen.

 Det är sedan dags för lunch. Abdellah och köksmonstret gärna sänder med lite kryddor till barnen att lukta eller smaka på/ brev eller till och med musik och dans. Efter lunch passar det bra med vila. Då brukar vi ha lugna aktiviteter, så som att rita, pärla, högläsning, spela spel eller yoga. Är det måndag, får två barn möjlighet att leka tillsammans - bara de två, i sinnesrummet. Detta för att få upptäcka nya vänskaper och samspela med andra.

 Vi går ut och är ute åtminstone en timme, för att uppleva natur, träna grovmotorik och leka lekar som kräver större ytor. Vi bygger kojor, cyklar, häller och dräller i sanden. Mellanmål äter vi växelvis inne och ute. Undervisning löper över hela dagen. Vi håller aktiviteter genom lek och lärande innan och efter mellanmål. Sedan börjar dagen lida mot sitt slut. Vi avslutar dagen med att ta ansvar för det vi har lekt med och sedan går vi ner till biblioteket eller till Robotica.