Utvecklingsområde för läsåret och hur opalen jobbar praktiskt för att uppnå dem
De utvecklingsområden som vi har detta läsåret är: Normer och värden / Digitalt meningsskapande i förskolan.
Förskolan vill utveckla lärandet kring normer och värden. Vi vill att utbildningen ska bjuda in barn och vuxna i lekfulla sammanhang. Att barns åsikter, tankar och känslor är centralt (enligt barnkonvention och styrdokument) och att dessa ska få ta uttryck på olika sätt, så som lek, estetiskt, digitalt och i samtal med andra barn eller vuxna.
Hur vi uppnår detta:
Barnen är en viktig del i utformandet av miljöerna på förskolan. På opalen har vi tagit till oss det som barnen leker mest med- nämligen konstruktion- och skapat ett magiskt sinnesrum där det finns tillgängligt byggmaterial. Syftet med rummet är att uppleva, känna lugn, kunna bygga upp oändligt kreativa konstruktioner. Vi har i grupper om fyra diskuterat kring trivselregler som vi ska ha i olika rum och vid olika tillfällen. Här är det barnen som bestämt hur vi ska ha det, för att alla ska få trivas. Vi läste upp alla regler och vi kom överens om dem.
Det kommungemensamma utvecklingsområdet är digitalt meningsskapande i förskolan. Vi ska erbjuda varje barn förutsättningar att kunna använda digitala verktyg i ett producerande syfte. Vi villa att barnen ska kunna utforska med digitala verktyg, likt de utforskar analoga miljöer. Ex. att använda en byggande app vid konstruktion eller en målande app när vi ska måla.
Hur vi uppnår detta:
Vi har ipad tillgänglig via "ipadbar"- en hörna på opalen där man kan jobba med green screen, göra film i puppetpals, programera i loopimal och måla i fluidity. Opalen har kombinerat bygget för någon vecka sedan med animation och gjorde en stopmotion film. Vi projicerar för att förstärka det vi lär oss om. Vi har programmerat både analogt (med oss själva) och med digitala verktyg såsom bluebot och sphero. Med hjälp av dessa verktyg, kan man utöka barns digitala kompetens. Där finns ett stort intresse för att lära om, i och och från ipad.