5 års gruppens höstiga alster.

 Barnen i femårsgruppen möttes av ett bord dukat för skapande. På bordet fanns där kvistar med rönnbär och spegelstenar- vilket gav syn på olika vinklar och förvrängda bilder av bären. Barnen tog till penslar och färg med anda! I färger som grön, röd och brun blev det färgrika alster med hösten i centrum. konversationen under målandet var rik med frågor om vart bären växte, om de var giftiga och hur det kunde bli bär. Barnen var uppdelade i mindre grupper och under tiden vissa målade, gjorde vissa torn med kapplasstavar eller skapade med loombands. En mysig men fartfylld förmiddag!

Barnen ska ges tid, rum och ro till eget skapande. De ska få möjlighet att utforska, reflektera kring och beskriva sin omvärld. Utbildningen ska ge barnen möjlighet att uppleva, gestalta och kommunicera genom olika estetiska uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans. Detta inbegriper att barnen ska få möjlighet att konstruera, forma och skapa genom att använda olika material och tekniker, såväl digitala som andra. På så sätt är skapande både ett innehåll och en metod i förskolan för att främja barnens utveckling och lärande.

Utbildningen ska ge varje barn möjligheter att utforska, ställa frågor och samtala om företeelser och samband i omvärlden