Vad har safiren gjort under terminen?
Safiren har arbetat mycket med familjen denna terminen. I projekt-boken Kurran och Pigan räddar en liten, så bildar karaktärerna en sorts familj. När vi läste i boken gjorde vi ett nedslag i vad en familj är och hur olika familjer ser ut. Barnen har fått delge till varandra om sina egna familjer. Vi har pratat om att man kan se olika ut men att man ändå har lika värde och är lika viktiga. Barnen har fått ta reda på mer om sina egna familjer- göra släktträd och visa bilder för varann. Vi har lånat böcker från biblioteket om olika familjer och att man vara olika men lika bra.
När vi läser böcker brukar vi har några vänner med oss- Läsfixarna. De hjälper till med olika saker när vi tar oss igenom boken. Innan vi ens har öppnat boken, kommer spågumman Julia fram. Hon förutspår vad boken kommer att handla om. Det finns Fröken Detektiv- som hjälper oss reda ut om något känns oklart i boken. Sen har vi en Frågeapa som ställer frågor om boken och karaktärerna. Vi har även Cowboy Jim- som sammanfattar boken när vi har läst klart.
När vi läser böcker brukar vi har några vänner med oss- Läsfixarna. De hjälper till med olika saker när vi tar oss igenom boken. Innan vi ens har öppnat boken, kommer spågumman Julia fram. Hon förutspår vad boken kommer att handla om. Det finns Fröken Detektiv- som hjälper oss reda ut om något känns oklart i boken. Sen har vi en Frågeapa som ställer frågor om boken och karaktärerna. Vi har även Cowboy Jim- som sammanfattar boken när vi har läst klart.
Här bjuder vi in barnen till magiska sagostunder, där vi sitter antingen i helgrupp eller i små grupper. Vi bjuder in våra vänner läsfixarna och ibland projicerar vi upp en miljö som passar till boken vi ska läsa. Detta är för att det skapar mer spänning, Det blir mer levande- barnen får komma in i boken så att säga. Vi har även använt appen Keezy- en inspelningsapp för musik och ljud, när vi läser böcker för att kunna lägga till bakgrundsljud.
Barnen har valt ut ett träd på gården som vi observerar varannan eller var tredje vecka. Vi tar foton på trädet och uppmärksammar ifall det har hänt något sen senast vi tittade. Vi har jobbat med trädet och digitalt meningsskapande. Genom att använda green screen så har vi kunnat lägga till alla barn på safiren på ett foto av vårt träd. I par fick barnen komma in i green screen rummet och ta foton på varandra och sedan lägga till sig själv på fotot.
Programmering har varit ett stort fokus. Barnen har fått arbeta med att programmera analogt och digitalt. Alltså har de fått programmera varandra, de har fått programmera en fröken, programmera en hel grupp barn själva. Nu har de även fått träffa Blue-bot.
Programmering har varit ett stort fokus. Barnen har fått arbeta med att programmera analogt och digitalt. Alltså har de fått programmera varandra, de har fått programmera en fröken, programmera en hel grupp barn själva. Nu har de även fått träffa Blue-bot.
Musik och digitalt meningsskapande tillsammans resulterade i att barnen har fått skapa egna låtar och efter önskemål av barnen så har barnen tillsammans med en fröken byggt upp en musikhörna där barn själva kan musicera och arbeta med appen Keezy.