Kemi och konst går hand i hand.
Barnen på safiren har fått skapa en sockerlösning genom allt koka upp en halv deciliter vatten och hälla i en deciliter socker. Denna lösning målade barnen sedan på tjockt vitt papper och och målade med vattenfärger ovanpå denna lösning. Det skapade en intressant diskussion om sinnena känsel och syn.
-Hur känns sockerlösningen på pappret? Det känns kladdigt och lite klibbigt.
-Hur ser det ut när man målar med vattenfärg? Färgen blandas och flyter ut.
När vi målade analogt fanns ipaden där invid, appen "Fluidity" igång. I appen testar man att måla och "fånga" färg som flyter iväg. Det spelas även lugn musik samtidigt.
"Utbildningen ska ge barnen möjlighet att uppleva, gestalta och kommunicera genom olika estetiska uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans. Detta inbegriper att barnen ska få möjlighet att konstruera, forma och skapa genom att använda olika material och tekniker, såväl digitala som andra. På så sätt är skapande både ett innehåll och en metod i förskolan för att främja barnens utveckling och lärande." - Ur läroplan för förskolan.
Kemiska reaktionen som uppstår när sockret smälter i vattnet gör att det skapas en klibbig sörja som glänser. Tillför man då färg till detta- blir även färgen glansig." Det ser lite ut som en babblig jordgubbe" sa ett av barnen när vi målade.