Opalen
Hur vi på
Opalen strävar efter att nå förskolans utvecklingsområde, de område som vi har
valt att fokusera på är ” sagans magiska möjligheter till språkutveckling” och
”digitalt meningsskapande i förskolan. Förskolan arbetar projekterande utifrån
boken ” Kurran och pigan räddar en liten”.
Vi vill att barn ska möta ”sagans magiska möjligheter till
språkutveckling”.
Vi vill att:
×
Utbildningen ska ge varje barn förutsättning att kommunicera och uttrycka
sig.
×
Utbildningen ska ge varje barn förutsättningar att möta högläsningens
magi och därigenom reflektera och samtala om innehåll och texter.
×
Varje barn ska ges förutsättning att möta undervisning, litteratur och
berättelser med ett tydligt värdegrundsperspektiv där barnen får möjlighet att
reflektera utifrån normkritiskt perspektiv
×
Varje barn ska ges förutsättningar att vistas i och vara delaktiga i att
skapa flerspråkiga miljöer, där olika språk och kulturer ses som tillgångar och
genomsyrar utbildningen.
×
Barnen på Opalen har
erbjudits:
×
Barnen
på Opalen har under terminen erbjudits att arbeta i mindre grupper. Detta för
att ge barnen större möjlighet att komma till tals men också för att vi som
pedagoger ska utveckla och utmana barns enskilda lärprocess. Vi har arbetat med
boksamtal, bilder/böcker/flanosagor med TAKK Tecken som Alternativ och
Kompletterande Kommunikation). Vi använder oss av TAKK för att stärka barns
språk.
Vi arbetar med projekt
boken genom att läsa, projicera upp, spela teater, skapa magi genom sagohäxa
Saga. På Opalen reflekterar vi
tillsammans med barnen. Varje fredag trycker vi ut bilder eller visar barnen på
storskärm med hjälp av projektor vad de har gjort under veckan och låter de
stanna upp och tänka vad de själva tyckte va bra/mindre bra, vad de har lärt
sig och vad de vill utforska och lära sig mer av kommande vecka.
Med hjälp av litteratur
från biblioteket har vi arbetat med larven och larvens olika kroppsdelar.
Barnen visar stort intresse för figurerna i boken och vi har påbörjat att låta
barnen skapa sina egna figurer ur boken som sedan ska bli en berättelse. Här
står vi idag och detta kommer att pågå ett tag.
Sist men inte minst vill
vi berätta för er att pedagogerna dagligen är närvarande och benämner ord på
olika föremål eller svarar på barnens frågor, vi skapar meningsfulla samtal och
konversationer med barn dagligen.
Vi vill att barnen ska möta digitalt meningsskapande i
förskolan.
Vi vill att:
Utbildningen ska ge varje barn
förutsättning att på ett lekfullt och lustfyllt sätt använda digitala verktyg
som producent istället för konsument.
Utbildningen ska ge varje barn
förutsättning att möta magiska och utforskande lärmiljöer där digitala verktyg
ingår som komplement.
Utbildningen ska ge varje barn
förutsättning att få reflektera och vara delaktiga i utbildningen med hjälp av
digitala verktyg
Barnen på Opalen har
erbjudits:
×
På opalen har vi arbetat med en app som heter Mymemo. Barnen har blivit
introducerade i hur appens funktioner fungerar och sedan själva fått använda
sig och utforska appen i grupper om 2. Genom att arbeta på detta sätt vill vi
att barnen ska vara producenter istället för konsumenter. Barnen erbjuds att
tillsammans samarbeta och fotografera fritt i vår lärmiljö inomhus som utomhus.
Under eftermiddagar erbjuds de att spela memory både digitalt och analogt
för att förstå att det är samma typ av spel bara på två olika sätt. Barnen har i mindre grupper sedan fått se
bilder när de sitter och spelar och pratat om vad de gör på bilden och även
pratat med kompisarna om vad de gjort och hur de gjort det. Det har även visat
varandra hur appen fungerar och hur de har gjort sina spel och tillsammans med
kompisarna har de sedan tillsammans skapat andra memory. Barnen har även fått
projicera på väggen och spela där detta för att skapa lekfulla och lustfyllt
sätt att använda digitala verktyg.
×
Några barn har även fått testa på appen
greencrem , där tar man bilder på barnen och sedan klistrar in de in en annan
bild. Barnens ansikte läggs in i boken och de flesta barnen vill vara kurran,
pigan och larven.
×
Vi kommer fortsätta att arbeta med appen
greenscrean, Mymemo och en till app som heter Imove. Det kommer skapas sagor
och berättelse med hjälp av digitala verktyg där barnen får förutsättningar att
vara producenter istället för konsumenter.
EN DAG PÅ OPALEN!
Såhär kan en dag på Opalen se ut
Den börjar med frukostbuffé 7:30-8:30
kl 8:00 börjar vi klä på oss för att gå ut med de barn som
har ätit frukost för att de inte ska vara så många inne på en lite yta nu när
Corona finns runt om i välden och även att alla mår bra av att vara ute och få
frisk luft
Runt 9:15 har vi en samling där vi sjungen sången om hur
många barn som är på opalen idag, sen tar vi reda på vilken dag det är idag,
efter de går vi igenom hur dagen ser ut och där använder vi oss av takk som
hjälp. Efter att vi gått genom dagen så äter vi frukt.
Efter samlingen går oftast några barn in och ”jobbar” med
vårt projekt kurran och pigan och även med digitalisering.
10.30 börjar vi gå in och då går med några barn för att det
inte ska bli så trångt i hallen. När vi går in tar vi först av alla
ytterkläderna och hänger på plats, om de är blötta så hänger vi in allt i
torkskåpet. Därefter går barnen på toaletten eller får en ny blöja och tvättar
händerna.
Efter toalettbesök och handtvättning så har vi en samling på
mattan där vi reflekterar lite med barnen om vad de gjort på förmiddagen och så
har vi en liten aktivitet med barnen.
Klockan 11 är det dags för lunch. Barnen har sina bestämda
platser. När vi ätit klart får barnen duka av själv eller med stöd av en
pedagog. De barnen som sover klär på sig ytterkläder för att sedan gå ut och
krypa ner i varma gosiga vagnar. De barn som inte sover har en vila med
högläsning, avslappning eller en lugn aktivitet.
Mellan 12-12.30 går vi ut
Kl 12.45 har sedan en avdelning en aktivitet som alla barn
som inte sover erbjuds att delta i. aktiviteten kan vara allt från en lek till
pyssel, naturuppdrag osv.
Kl 14.00 är det dags för mellanmål.
Efter mellanmålet erbjuds barnen olika aktiviteter som kan
vara inne eller ute.
I med Corona (covid-19) är en stor del av vår vardag så är
vi ute mycket varje dag även om det regnar, blåser, är kallt eller är solsken,
så det är barn om barnen har mycket ombytte med sig och kläder efter väder.