Opalen

 

Hur vi på Opalen strävar efter att nå förskolans utvecklingsområde, de område som vi har valt att fokusera på är ” sagans magiska möjligheter till språkutveckling” och ”digitalt meningsskapande i förskolan. Förskolan arbetar projekterande utifrån boken ” Kurran och pigan räddar en liten”.

 

Vi vill att barn ska möta ”sagans magiska möjligheter till språkutveckling”.

Vi vill att:

×        Utbildningen ska ge varje barn förutsättning att kommunicera och uttrycka sig.

×        Utbildningen ska ge varje barn förutsättningar att möta högläsningens magi och därigenom reflektera och samtala om innehåll och texter.

×        Varje barn ska ges förutsättning att möta undervisning, litteratur och berättelser med ett tydligt värdegrundsperspektiv där barnen får möjlighet att reflektera utifrån normkritiskt perspektiv

×        Varje barn ska ges förutsättningar att vistas i och vara delaktiga i att skapa flerspråkiga miljöer, där olika språk och kulturer ses som tillgångar och genomsyrar utbildningen.

×         

 

Barnen på Opalen har erbjudits:

 

×        Barnen på Opalen har under terminen erbjudits att arbeta i mindre grupper. Detta för att ge barnen större möjlighet att komma till tals men också för att vi som pedagoger ska utveckla och utmana barns enskilda lärprocess. Vi har arbetat med boksamtal, bilder/böcker/flanosagor med TAKK Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation). Vi använder oss av TAKK för att stärka barns språk.

Vi arbetar med projekt boken genom att läsa, projicera upp, spela teater, skapa magi genom sagohäxa Saga.  På Opalen reflekterar vi tillsammans med barnen. Varje fredag trycker vi ut bilder eller visar barnen på storskärm med hjälp av projektor vad de har gjort under veckan och låter de stanna upp och tänka vad de själva tyckte va bra/mindre bra, vad de har lärt sig och vad de vill utforska och lära sig mer av kommande vecka.

Med hjälp av litteratur från biblioteket har vi arbetat med larven och larvens olika kroppsdelar. Barnen visar stort intresse för figurerna i boken och vi har påbörjat att låta barnen skapa sina egna figurer ur boken som sedan ska bli en berättelse. Här står vi idag och detta kommer att pågå ett tag.

Sist men inte minst vill vi berätta för er att pedagogerna dagligen är närvarande och benämner ord på olika föremål eller svarar på barnens frågor, vi skapar meningsfulla samtal och konversationer med barn dagligen.

 

 

 

 

 

 

Vi vill att barnen ska möta digitalt meningsskapande i förskolan.

Vi vill att:

  Utbildningen ska ge varje barn förutsättning att på ett lekfullt och lustfyllt sätt använda digitala verktyg som producent istället för konsument.

  Utbildningen ska ge varje barn förutsättning att möta magiska och utforskande lärmiljöer där digitala verktyg ingår som komplement.

  Utbildningen ska ge varje barn förutsättning att få reflektera och vara delaktiga i utbildningen med hjälp av digitala verktyg

 

Barnen på Opalen har erbjudits:

×         

På opalen har vi arbetat med en app som heter Mymemo. Barnen har blivit introducerade i hur appens funktioner fungerar och sedan själva fått använda sig och utforska appen i grupper om 2. Genom att arbeta på detta sätt vill vi att barnen ska vara producenter istället för konsumenter. Barnen erbjuds att tillsammans samarbeta och fotografera fritt i vår lärmiljö inomhus som utomhus.

Under eftermiddagar erbjuds de att spela memory både digitalt och analogt för att förstå att det är samma typ av spel bara på två olika sätt.  Barnen har i mindre grupper sedan fått se bilder när de sitter och spelar och pratat om vad de gör på bilden och även pratat med kompisarna om vad de gjort och hur de gjort det. Det har även visat varandra hur appen fungerar och hur de har gjort sina spel och tillsammans med kompisarna har de sedan tillsammans skapat andra memory. Barnen har även fått projicera på väggen och spela där detta för att skapa lekfulla och lustfyllt sätt att använda digitala verktyg.   

 

×        Några barn har även fått testa på appen greencrem , där tar man bilder på barnen och sedan klistrar in de in en annan bild. Barnens ansikte läggs in i boken och de flesta barnen vill vara kurran, pigan och larven.

×        Vi kommer fortsätta att arbeta med appen greenscrean, Mymemo och en till app som heter Imove. Det kommer skapas sagor och berättelse med hjälp av digitala verktyg där barnen får förutsättningar att vara producenter istället för konsumenter.





                       EN DAG PÅ OPALEN!

Såhär kan en dag på Opalen se ut

Den börjar med frukostbuffé 7:30-8:30

kl 8:00 börjar vi klä på oss för att gå ut med de barn som har ätit frukost för att de inte ska vara så många inne på en lite yta nu när Corona finns runt om i välden och även att alla mår bra av att vara ute och få frisk luft

Runt 9:15 har vi en samling där vi sjungen sången om hur många barn som är på opalen idag, sen tar vi reda på vilken dag det är idag, efter de går vi igenom hur dagen ser ut och där använder vi oss av takk som hjälp. Efter att vi gått genom dagen så äter vi frukt.

Efter samlingen går oftast några barn in och ”jobbar” med vårt projekt kurran och pigan och även med digitalisering.

10.30 börjar vi gå in och då går med några barn för att det inte ska bli så trångt i hallen. När vi går in tar vi först av alla ytterkläderna och hänger på plats, om de är blötta så hänger vi in allt i torkskåpet. Därefter går barnen på toaletten eller får en ny blöja och tvättar händerna.

Efter toalettbesök och handtvättning så har vi en samling på mattan där vi reflekterar lite med barnen om vad de gjort på förmiddagen och så har vi en liten aktivitet med barnen.

Klockan 11 är det dags för lunch. Barnen har sina bestämda platser. När vi ätit klart får barnen duka av själv eller med stöd av en pedagog. De barnen som sover klär på sig ytterkläder för att sedan gå ut och krypa ner i varma gosiga vagnar. De barn som inte sover har en vila med högläsning, avslappning eller en lugn aktivitet.

Mellan 12-12.30 går vi ut

Kl 12.45 har sedan en avdelning en aktivitet som alla barn som inte sover erbjuds att delta i. aktiviteten kan vara allt från en lek till pyssel, naturuppdrag osv.

Kl 14.00 är det dags för mellanmål.

Efter mellanmålet erbjuds barnen olika aktiviteter som kan vara inne eller ute.

I med Corona (covid-19) är en stor del av vår vardag så är vi ute mycket varje dag även om det regnar, blåser, är kallt eller är solsken, så det är barn om barnen har mycket ombytte med sig och kläder efter väder.