Matematik

                             Matematik

Mycket är matematik i vardagen, matematik är inte bara att räkna eller att känna igen siffror. På förskolan får barnen ta del av exempelvis att jämföra, det gjorde vi efter att ha läst om att Dodo vuxit då han ätit mycket blad(löv). Barnen ställde sig på en rad och jag kunde se vem som var längst respektive kortast, det har inte alltid med åldern att göra. Begrepp som centimeter är inte så ofta kända begrepp för förskolebarn och när jag berättade hur långa de var, efter att jag mätt dem vid en vägg, trodde de att jag pratade om deras ålder. Så det var något nytt för dem men de visade stort intresse för detta. I boken kunde vi tydligt se på bilderna att Dodo blivit större och större. Hans kläder passade allt sämre och han blev rundare. Precis som vi människor, sa ett barn, vi äter och växer! 

Genom att erbjuda barnen upplevelser och erfarenheter kommer nya tankar som växer som snöbollen, fler tankar = större snöboll. Så bara för att flera barn inte kan siffror eller idag kan förstå innebörden av begrepp som längd, centimeter osv betyder det inte att de kan få uppleva detta i alla fall, nästa gång kommer de att känna igen en del av det, alltså ny kunskap bildas(snöbollen).  Redan på eftermiddagen kunde jag se att intresset satt sig fast hos flera av barnen då de fick se ett måttband, många ville att jag skulle mäta dem och återigen jämföra deras olika längder. De fick också leka och använda en del annat material med siffror, antal prickar samt en stor tärning med prickar på. De räknade prickarna, tittade på siffror och lade ärtpåsarna i rätt ordning(talraden). 

Flera barn lekte fritt olika lekar och organiserade själv turordning och vilka regler som skulle gälla för lekarna med ärtpåsar och tärning. Learning by doing men framförallt LEARNING BY TRYING!