Safiren träffar Bluebot.

Vi har under ett flertal veckor arbetat med analog programmering- alltså att programmera utan digital teknik. Detta för att barnen ska få uppleva ett nyanserat och djupgående lärande av programmering.
 Denna veckan har barnen fått träffa på en robot. Roboten heter Bluebot och har ett genomskinligt skal. Det är då möjligt att se chipet och sladdarna på insidan. Man kan programmera Bluebot att gå framåt, bakåt, åt vänster och höger. I grupper om 4-5 st gick vi i ett rum och fick programmera både tillsammans och enskilt. 

Utbildningen ska ge barnen förutsättningar att utveckla adekvat digital kompetens genom at ge dem möjlighet att utveckla en förståelse för den digitalisering de möter i vardagen.

Barnen berättar: 
"Vi gjorde en bana, roboten skulle klara banan." "Gick den på träden" "För vi tryckte på knappen och sen GO" "Sen gjorde vi en ny algoritm. Det är instruktioner" "man raderar den förra algoritmen om man trycker på kryss" 




Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla ett nyanserat talspråk och ordförråd samt förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra i olika sammanhang och med skilda syften

Ur läroplanen för förskolan.