Språk- högläsning - Känslor

Barnen har lyssnat på en berättelse ur kompisböckerna , "Sprid glädje". Kompisböckerna handlar om hur det är att vara en bra vän/kompis. Hur gör man när man gjort någon ledsen och hur får man någon att bli glad igen?

Efter att vi har läst boken reflekterar vi tillsammans med barnen begrepp som "glädje" och vi samtalar och ställer frågor om innehållet i berättelsen. Vi ställer frågor som :

- När blir du glad ?

- Hur ser du ut när du är glad?

- Hur känns det i kroppen när man är glad?

Som avslut fick barnen gestalta med hjälp av ansiktsuttryck och kroppsspråk vad glädje betyder för de. Att arbeta med barnens språkutveckling och känslor utomhus upplevde vi stimulerade barnen på ett lustfyllts sätt. 



"Förskolan ska ge varje barn förutsättningen att utveckla intresse för berättelse, bilder och texter i olika medier, såväl digitala som andra, samt sin förmåga att använda sig av, tolka , ifrågasätt och samtala om dessa" (Lpfö18).