Snön har kommit!

Snön har lagt sig som en ljus slöja över diamantens förskola och närområde. När barnen kommer på morgonen så berättar de om snön för varandra och för pedagogerna. Det är spännande, roligt och vi diskuterar tillsammans om vad barnen vill göra. Vi bestämmer att en del av oss tar en promenad bort till en kulle för att åka pulka och en del stannar kvar på gården för att utforska snö - bearbeta med hjälp av sinnena.

Väl framme i backen så åkte vi pulka flera gånger om- det blev en hel del skratt. Här fångar vi upp barnen med diskution om vem som hade längst sträcka ner från kullen. Vad beror det på? hur kommer det sig att någon kom en hel meter längre fram än någon annan? Vi utökar ordförrådet och funderar över fysikaliska fenomen.

Efter en stund gick vi till en närliggande lekplats där vi gjorde snöänglar, byggde en snögubbe och hade snöbollskrig. Vi upptäckte att man kunde se våra fotspår väldigt tydligt- det blev olika mönster, beroende på hur sulan såg ut. Våra fötter var även olika stora. 

Barnen har skrivit i snön med sina fingrar och gjort bilder i snön. De har även samlat ihop snö och byggt snöslott.







Efter vårt snö-äventyr gick vi in och har arbetat med estetiska uttryck utifrån vår inspirerande förmiddag. En riktigt härlig vinterdag. 

Barnen ska ges tid, rum och ro till eget skapande. De ska få möjlighet att utforska, reflektera kring och beskriva sin omvärld.

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla

- förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen,

- förmåga att utforska, beskriva med olika uttrycksformer, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap och teknik.                        - ur läroplan för förskolan.