Ljus och skuggor på Safiren

 

Safirens projekt, Sommarskuggan, har väckt barnens intresse för ljus och skuggor. För att fördjupa oss i dessa begrepp, har vi iscensatt miljöer och tillfört varierande, sensoriskt material så att barnen kan utforska och upptäcka fenomenet både självständigt och tillsammans med pedagoger. Vi använder oss av digital och analog teknik, estetiska uttryck och lek i utforskandet.

Hur och när blir det skuggor?

När är de korta och när är de långa?

Kan vi göra skuggor själva?

Vad händer när solen lyser in i rummet?

Vad händer om vi släcker belysningen och använder ficklampor?

 Alla dessa nyfikna frågor (tolkade verbalt och i handlingar) kommer från barnen och vi diskuterar och undersöker dem tillsammans och är mer uppmärksamma på vad begreppen innebär.

Vi ser fram emot en spännande termin fylld med glädje, nyfikenhet och lärande.

 











 Lpfö 18

 Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla

 ·       förmåga att använda och förstå begrepp, se samband och upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld,

 ·       förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen,

·       förmåga att utforska, beskriva med olika uttrycksformer, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap och teknik,