Pärlplattor som mötesplats


Barnen på Safiren har  visat stort intresse för pärlor  Vi har utmanat det intresset  på olika sätt t.ex. genom  att pärla utifrån en egen ritning eller utifrån valda bilder.  Att arbeta med små pärlor utvecklar, förutom finmotoriken , matematiska förmåga som klassificering,  sortering , att räkna, skapa mönster , konstruera mm.  Under tiden vi pärlar pratar vi om allt mellan jord och himmel  och det kan uppstå riktiga filosofiska samtal  och frågor som : 

Varför dör man ?

Varför gråter inte pappor? 

 Får man kramas när man gifter sig eller ska man bara pussas på munnen ?

Hur många pojkvän kan man ha? 


Denna vecka har pärlandet på Safiren gått i påskens tecken och det blev ägg, kaniner och kycklingar i olika utformningar. 

Enligt Lpfö 18 

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla : 

" förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material

och redskap " (sid 14)