Pärlplattor som mötesplats
Barnen på Safiren har visat stort intresse för pärlor Vi har utmanat det intresset på olika sätt t.ex. genom att pärla utifrån en egen ritning eller utifrån valda bilder. Att arbeta med små pärlor utvecklar, förutom finmotoriken , matematiska förmåga som klassificering, sortering , att räkna, skapa mönster , konstruera mm. Under tiden vi pärlar pratar vi om allt mellan jord och himmel och det kan uppstå riktiga filosofiska samtal och frågor som :
Varför dör man ?
Varför gråter inte pappor?
Får man kramas när man gifter sig eller ska man bara pussas på munnen ?
Hur många pojkvän kan man ha?
Denna vecka har pärlandet på Safiren gått i påskens tecken och det blev ägg, kaniner och kycklingar i olika utformningar.
Enligt Lpfö 18
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla :
" förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material
och redskap " (sid 14)