opalen besöker biblioteket
En mindre grupp opaler har gått på en mindre promenad till biblioteket i måndags. Vi pratade om att på biblioteken behöver en visa lite hänsyn till andra människor som läser eller studerar och prata lite tystare än vanligt. Vi såg det som en "spionövning" och lyckades faktiskt kommunicera med både varandra och personalen på biblioteket. Vi hade i uppdrag att ta med oss böcker tillbaka som handlade om att vara pojke, flicka eller något däremellan. Vi hittade en del böcker som biblioteket hade plockat fram till oss, men även några själv. Sedan fick en även välja varsin bok som en tyckte såg spännande ut (de ska vi läsa på uppevilan). Det slutade med att vi lånade hela TIO böcker. Väl inne på opalen igen fick den grupp som varit med visa och berätta om böckerna. Nu tänker vi fördjupa oss om genus och jämställdhet.
Ur läroplan för förskolan:
Var och en som verkar inom förskolan ska främja aktning för människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan
kvinnor och män, flickor och pojkar, samt solidaritet mellan människor.
Arbetslaget ska medvetet och aktivt arbeta med jämställdhet.
Förskolan har ett ansvar för att motverka könsmönster som begränsar barnens utveckling, val och lärande. Hur förskolan organiserar utbildningen, hur barnen blir bemötta samt vilka krav och förväntningar som ställs på barnen bidrar till att forma deras uppfattningar om vad som är kvinnligt och manligt. Förskolan ska därför organisera utbildningen så att barnen möts, leker och lär tillsammans, samt prövar och utvecklar sina förmågor och intressen, med samma möjligheter och på lika villkor, oberoende av könstillhörighet.