Grundläggande demokratiska värderingar på en studsmatta

 Vi har fått en ny studsmatta på Safiren och då alla barn ville hoppa på en gång, tar  vi tillfälle i akt och diskuterar de grundläggande demokratiska värderingar. 

Frågorna i diskussionen är :I vilken ordning  hoppar vi på studsmatta? Vem börjar först? Vem bestämmer? Hur ska vi bestämma? 

Barn kommer med olika förslag:

” Jag ska börja först för att jag vill” 

  ”Först jag , för jag är längst” 

”Först ( pekar på en annan kompis ) för hen  börjar på A.” 

” Först (pekar på en annan kompis) för att hen är snäll och jag tycker om hen. ”

” Vi turas om att bestämma” 

Barnen kommer med olika förslag utifrån sin erfarenhetsvärld och vi ser att tankesättet ändras under diskussionens gång och blir mer öppen för olika lösningar. Barnen får möjlighet för delaktighet och inflytande i en  angelägen och meningsfull sammanhang. 

Vi pratar också om begrepp som rösta och vad det innebär om ett förslag får flest röster. Vi räcker upp handen på de vi vill rösta. 

” Utbildningen i förskolan ska lägga grunden för att barnen ska förstå vad demokrati är. Barnens sociala utvecklingen förutsätter att de alltefter förmåga får ta ansvar för sina egna handlingar och för miljön i förskolan. barn har rätt till delaktighet och inflytande .” Lpfö 18