Blompojken - opalen läser och leker.

En mindre grupp barn går till biblioteket tillsammans med Victoria. Med sig har dem en låda. I lådan finns där en bok som de sätter sig ner bekvämt för att läsa. Boken heter blompojken och är skriven av Elias Ericson. Blompojken är en pojke som inte tycker om bilar eller tuffa grejer. Han tycker om mjuka och fina saker, som blommor. Det finns de som inte vill att han ska gilla blommor och trampar ner blommorna. Blompojken blir ledsen men tar hand om blommorna och mår sedan bättre av allt det fina. 
Barnen såg på bokens bilder men även såg de på dockorna som gestaltade vad som hände i boken. 

Sedan reflekterade vi om vad vi upplevt: 
"Dem sa att han skulle slå tillbaks, på dem dumma som trampade på blomman. Om man inte vill slåss tror jag inte man ska. De kommer fortsätta att slå hela tiden. Men ibland måste man så om de inte stoppar."
"Blompojke ledsen. Blomma sönder, flower." "Hans blomma gick i sönder. De stora trampa på hans blomma" "man får lov att gilla olika saker" 





Efter att vi pratat färdigt lekte vi med dockorna som var i lådan men vi hämtade även fler leksaker. Vi tog fram en familj till blompojken och skapade ett hem till dem. Sedan tittade vi i boken igen och såg att blompojken gick ut när det var natt. Då kom polisen och såg till att blompojken hade det bra. En häxa försökte komma och ta honom men polisen räddade blompojken.

Barnen är empatiska till blompojken och genom leken ser de till att han är trygg. De får själva vara aktörer för blompojkens säkerhet. Här utövar barnen en enorm empati och värnar om varandra. Genom leken lägger de också vikt på att blomman ska vara med pojken. I deras värld är det självklart att blompojken ska få ha sin blomma med sig. Den traditionella könsnormen passar pojken inte in i. Men hos barnen på opalen passar blompojken alldeles utmärkt in. 

Ur läroplan för förskolan: 

Utbildningen ska ge barnen möjlighet att utveckla sin förmåga till empati och omtanke om andra genom att uppmuntra och stärka deras medkänsla och inlevelse i andra människors situation. Utbildningen ska präglas av öppenhet och respekt för skillnader i människors uppfattningar och levnadssätt. Den ska ge barnen möjlighet att på olika sätt få reflektera över och dela sina tankar om livsfrågor.

Förskolan har ett ansvar för att motverka könsmönster som begränsar barnens utveckling, val och lärande. Förskolan ska därför organisera utbildningen så att barnen möts, leker och lär tillsammans, samt prövar och utvecklar sina förmågor och intressen, med samma möjligheter och på lika villkor, oberoende av könstillhörighet.