Konrad lussar. Boksamtal och värdegrund.

Vi samlades och läste Konrad lussar.  Det var uppdukat med ett rött tyg, några lysstenar och en ljusstake. Boken stod i centrum. Vi började med att titta på framsidan och läsa titeln. Sedan gick vi vidare och pratade om författaren och illustratören. Sedan började vi resan in i sagan. Vi upptäckte lucia-kläder och hur man kan göra om man vill sjunga i ett luciatåg. Vi sjöng en lucia sång, ute är mörkt och kallt. 



När vi sedan hade boksamtal kom det fram några funderingar och barns egna tankar kring genus:

Om jag har en klänning så tycker man om så fick man ha på den. 

Då hade ingen sagt "nä det får man inte" för jag är pojke. 

Konrad är en pojke och han får vara Lucia.

Men pojkor kan inte ha klänning? Man får vara lucia om man vill. Så konrad får. 

Om någon säger nej, då ska man säga jo det får jag visst, du bestämmer inte om jag vill ha klänning eller inte.

Och man kan säga stopp. 

Det är bara för flickor. 

Min storebror har långt hår och jag har långt hår. 

Flickor kan ha långt hår men också kort. När man är noll år så har inte så långt hår. 

Vi relaterade tillbaka att Konrad ville ju prova luciaklänningen och ställde då frågan - varför ska han inte få, om han vill ?

Alla barn var då överens: om man ville vara lucia, fick man vara det oavsett om man var pojke eller flicka.


Ur läroplan för förskolan: Förskolan ska aktivt och medvetet främja alla barns lika rättigheter och möjligheter, oberoende av könstillhörighet. Förskolan har ett ansvar för att motverka könsmönster som begränsar barnens utveckling, val och lärande. Hur förskolan organiserar utbildningen, hur barnen blir bemötta samt vilka krav och förväntningar som ställs på barnen bidrar till att forma deras uppfattningar om vad som är kvinnligt och manligt. Förskolan ska därför organisera utbildningen så att barnen möts, leker och lär tillsammans, samt prövar och utvecklar sina förmågor och intressen, med samma möjligheter och på lika villkor, oberoende av könstillhörighet.