vi leker med vatten

 Idag har barnen blivit erbjudna två olika vattenlekar. Först har vi byggt ihop en kanal, där båtar kan köra runt. Sedan tog vi fram den stora båtbaljan och lekte. Vi pratade mycket magi- vatten och luft skapar skojiga fenomen. Till exempel kan man fånga luft i en bägare. Vissa saker kan också fastna om lufttrycket är tillräckligt högt. Vi testade detta med ett rör på botten av en hink. Röret fastnade en stund men släppte sedan. Matematiska problem uppstod också- vi mätte olika volym i olika breda rör och glas. Vatten är så himla roligt. Barnen kom springande och satt länge vid vattnet. Ett barn sa att det var fint när solen sken på vattnet för att det blänker då. De yngre barnen plaskade med båtarna och vi provade att se om vi kunde få båtarna att sjunka istället för att flyta. Om man häller vatten inuti båten kan den inte längre flyta och sjunker till botten. Det var just det vi kom fram till.

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla...
-förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar.
-förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen.

Förskollärare ska ansvara för att varje barn
– upplever att det är roligt och meningsfullt att lära sig nya saker.
– utmanas och stimuleras i sin motoriska, sociala, emotionella och kognitiva utveckling.