Kristallen upptäcker arkeologi.

Barnen kom och visade personalen stenar som de har hittat. De sa att det såg ut som dinosaurietänder. Det väckte nyfikenhet och många frågor hos barnen. Så vi samlade en massor av dinosaurie-skelett och tänder som vi hittat på gården och byggde ihop till en dinosaurie. När den var klar kom barnen fram till att de hittat ett triceratops skelett. Medan vi byggde fanns bilder på riktiga skelett-fynd tillgängligt att diskutera kring samt en bok om triceratops att läsa och titta i. 

Vi samlades sedan vid sandlådan och så fick barnen gräva upp dinosaurier och borsta med penslar så att man inte skrapade på skelettet. Viktigt att bevara så mycket man kan!


Eftermiddagen gick åt att diskutera hur andra dinosaurieskelett skulle kunna  se ut och hur stora de var egentligen. 

Utbildningen ska ta tillvara barnens egna erfarenheter, behov och det de visar intresse för. Barnen lär sig genom lek, socialt samspel, utforskande och skapande men också genom att iaktta, samtala och reflektera. Barnens lärande kan bli mångsidigt och sammanhängande om arbetssätten varierar och miljön är utmanande och stimulerande samt lockar till lek och aktivitet.