Vattnet kan åka så snabbt för det liksom halkar neråt!

Rubriken var en av teorierna från barnen då vi experimentera med vattenflöden i regnet, så att det skulle luta neråt blev ju då självklart.
Lika självklart som när rännan var rak då stod ju vattnet still.
Barnen fick själva  bygga en vattenränna där utmaningen var att få vatten i hinken.
Till sin hjälp hade dom 3 stycken ställningar och 4 hängrännor som skulle sättas ihop så att regnvattnet kunde transporteras från vattenpölen via rännorna ner i hinken.
Efter en del försök och ett starkt samarbete lyckades det till sist.
Mycket uppskattad aktivitet i regnet som ingen hade tid att märka av just då iallafall.
Stort jubel när allt vattnet i hinken avslutningsvis bildar ett stort vattenfall och far ner för rännorna och tillbaks till att bli vattenpöl igen. 

Utbildningen ska ge barnen förutsättningar att kunna tänka, lära och kommunicera i olika sammanhang och för skilda syften. Därigenom läggs grunden till att barnen på sikt tillägnar sig de kunskaper som alla i samhället behöver. Förmåga att kommunicera, söka ny kunskap och samarbeta är nödvändig i ett samhälle som präglas av stort informationsflöde och kontinuerlig förändring.
Lpfö 18