Vi programmerar och skapar algoritmer på safiren.

Under veckan har safirens barn fått programmera en fröken. Victoria låtsades vara en robot som ska göra mackor. Barnen fick då berätta hur Victoria skulle gå tillväga. Instruktionerna måste vara precisa och tydliga för att algoritmen ska fungera. Annars förstår inte roboten vad den ska göra. Till exempel- När barnen sa "ta smör" så menade dem "ta smör med smörkniven och bred ut smöret på mackan" men roboten (Victoria) förstod instruktionen som "lyft upp smörpaketet". Det blev många skratt tillsammans. Efter att vi smakat på mackan som vi byggt, var det dags att gå runt på förskolan och se om vi kunde hitta några maskiner som var programmerade. Vi hittade mobiler, ipads, skrivare, tvättmaskiner osv. 

Eftersom vårt samhälle utvecklas så fort när det kommer till digital teknik, är det viktigt att barn får en grundläggande förförståelse redan i förskoleålder. Att arbeta både digitalt och analogt med programmering ger också flera dimensioner till vad programmering kan vara. 

"Förmåga att kommunicera, söka ny kunskap och samarbeta är nödvändig i ett samhälle som präglas av stort informationsflöde och kontinuerlig förändring."- ur läroplanen för förskolan.