Vem äter vem - näringskedjor

Barnen på smaragden tog upp när vi reflekterade kring Kurran och Pigan att djur inte kan äta djur. De tyckte synd om Dodo (larven) för att fåglarna ville äta upp honom. Vi ville ta upp den tråden med barnen och prata om naturens kretslopp, näringskedjor för att visa hur det hänger ihop.


Vi la fram en rad bilder och barnen skulle försöka gissa vem som äter vem. De hade alla full koll på att larven äter blad, att fåglen äter larven och att katten äter fågeln. Men sen? Varför fanns där en bild på maskar? Äter maskarna upp katten? Ett barn visste vad masken har för roll. Hon sa "Maskarna tar hand om kattens kropp när den är död och sen gör den ny jord" vilket är ju helt precis rätt. Några av barnen förstod inte riktigt så vi har pratat och reflekterat mycket kring kretsloppet och benämner för barnen att detta är en näringskedja. Vi ska även nu återuppta vårt arbete med komposten vilket kommer göra detta mer konkret. 

I vår läroplan för förskolan står det bland annat:

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förmåga att använda och förstå begrepp, se samband och upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen