besök av tandfen på opalen.
Barnen har haft några funderingar kring tandfén. Vissa barn hade väldigt bra koll på tandfén medan vissa inte visste så mycket om hen. Vi hade ett samtal i grupp kring vad vi visste redan...
- att tandfén bodde på nordpolen med tomten.
- tandfén har en grön klänning.
- hon kommer när man tappat en tand.
- det måste inte vara en flicka-tandfé.
- det finns inte bara en tandfé.
När samtalet började dvala så tog vi fram en bok som vi fått av en vårdnadshavare som är tandläkare. Vi läste denna för barnen. Deras fokus landade i att tandfén var ganska liten och att hon kunde flyga. Hon hade ingen klänning men hon hade grönt hår. Tandfén hette Lea. Där fanns ett barn som hade denna boken hemma.
Vi ställde frågan till barnen om tandfén var på riktigt eller om det var på låtsas. De var inte helt överens om det men alla kunde ändå gå med på att man kunde tycka olika.
Vi gav ett förslag om att vi kunde ju kanske fånga tandfén på foto eller film så skulle vi ju veta om det fanns en eller inte. Så vi gillra en fälla. Vi tog en av tänderna som trillat av från våra ler-käkar och satte i ett glas. Ett barn hade lös tand, så denne vickade på tanden och så skulle tandfén höra det. Precis som i boken. Vi programmerade en ipad till att ta foto över natten för att se om där kom någon tandfé.
Nästa morgon, vid frukosten, var tanden ersatt av en guldpeng! Brevid glaset fanns också en liten vinge. Dem fick vi ju spara och visa på samlingen. Vi visade hela opalen vad som hade hänt och så tittade vi på filmen. Barnen brast ut "men det är ju du Vici! Det kan vi se på din tatuering."
Här tränar vi på att vara kritiska till sådant som vi ser. Att vara källkritisk är ett verktyg vi behöver i detta digitala samhälle. Barnen har skilda åsikter i gruppen och det får lov att vara okej. Därför diskuterar vi kring olika saker, för att lyfta mångfalden av människor och tankar.
Videon kommer finnas att se på den 1/6 på opalen.