Smaragden

Smaragden

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och hur de används för att förmedla budskap. Lpfö18.
Så står det i förskolans läroplan, och det är oftast tacksamt att arbeta med bokstäver, siffror och andra tecken och symboler, barn är intresserade av detta. Jag menar då att barn visar intresse utifrån sina egna förutsättningar. Barn ser bokstäver och texter överallt men vet såklart inte så mycket om vad de står för eller betyder. Låtsasskrivning och låtsasläsning brukar vara något barn gör för att vuxna gör det, de härmar. En god strategi för att lära sig saker, som människor har använt sig av alltid. 

Jag upplever att barnens syn på bokstäver och siffror är spännande och när de börjar känna igen till exempel sitt namn och sedan kan skriva det, blir de stolta som bara den! Nedan följer lite bilder från olika undervisningstillfällen då barnen bekantade sig med siffror och bokstäver, både ute och inne.



Barnen började med blandade bokstäver i plast, de letade efter bokstäver de kände igen. Det var ganska många, men ljuden kunde de inte, alla. När vi hade ljudat en del fick de välja ut en favoritbokastav som de fritt kunde dekorera, någon valde sin egen bokstav dvs den som är först i namnet, någon valde helt andra bokstäver!