sagopåse på safiren.

 I vår julkalender får man brev från Kurran och Pigan med dagens utmaning. En dags utmaning var att hitta en sagopåse som var gömd på Safiren och sedan få uppleva sagan med konkret material. När man introducerar en sagopåse dramatiserar man och visar upp berättelsen med saker som gestaltar vad som händer.  Att både kunna höra och se var som sker i sagan bidrar till en ökad språkförståelse. Det blir tydligare för barnen och ger dem möjlighet att delta i berättandet. De kan skapa egna berättelser för varandra med detta material. Det blir på så sätt ett lekande lärande. Sagopåsar bidrar även till ett större intresse för högläsning.

Ur läroplan för förskolan:

 "I lek får barnen möjlighet att imitera, fantisera och bearbeta intryck. På så sätt kan de bilda sig en uppfattning om sig själva och andra människor. Lek stimulerar fantasi och inlevelse. Lek kan också utmana och stimulera barnens motorik, kommunikation, samarbete och problemlösning samt förmåga att tänka i bilder och symboler"

"Språk, lärande och identitetsutveckling hänger nära samman. Förskolan ska därför lägga stor vikt vid att stimulera barnens språkutveckling i svenska, genom att uppmuntra och ta tillvara deras nyfikenhet och intresse för att kommunicera på olika sätt. Barnen ska erbjudas en stimulerande miljö där de får förutsättningar att utveckla sitt språk genom att lyssna till högläsning och samtala om litteratur och andra texter"